zondag 27 mei 2012

Enkele nuttige sites die me in mijn 'zoektocht' helpen...

19 April 2012... De dag dat ik voor mijzelf ontdekte dat ik ADD heb.
In mijn zoektocht naar bevestiging ben ik op een aantal sites terecht gekomen. Ik zal ze kort proberen toe te lichten.

Een open en eerlijke site over ADD door een ADD'er.
www.levente.nl
De site is samengesteld door Karin Windt. Een jonge vrouw die een lange tijd ups en downs kende in haar leven. Onder andere heeft ze Burn-Outs gehad. Ze heeft zich toegelegd op het bouwen van een website rond ADD (overwegend onoplettende type) bij volwassenen. Haar verhaal is zeer interessant om te lezen! Tevens heeft ze enkele boeken geschreven over het onderwerp.
Hoewel de informatie op haar site duidelijk is, was het de page met ingezonden brieven die bij mij echt de ogen opende... Een feest van herkenning. De vele ervaringen die ik las zorgden er voor dat ik me niet meer zo 'raar' vond! Ik was niet de enige!

Karin Windt is verder een pionier in Nederland, ze heeft voor een groot bewustzijn gezorgd in Nederland omdat er nog geen onderscheid gemaakt werd tussen ADHD en ADD. Verder organiseert ze ontmoetingsdagen voor ADD'ers.

Een enigszins opmerkelijke site met 50 tips voor omgang met ADD
www.pavilion.co.uk/add/50tipsnl.html
Deze site bevat een korte inleiding op ADD en geeft daarbij 50 tips.
Sommige tips zijn misschien iets te makkelijk, maar er zitten zeker bruikbare tussen.

De meest opmerkelijke vond ik:
Raak niet depressief als u succes heeft.

Daaruit kon ik opmaken dat ik niet de enige ben die te neergeslagen is als hij een keer een goede prestatie geleverd heeft. Het schijnt met het vertrekken van de dopamine te maken te hebben, de motivatiestof die ons geluksgevoel geeft.
Een aantal tips heb ik ter harte genomen, maar een groot aantal tips vereist discipline en daar gaat het vaak mis, ik hoop ze met coaching alsnog 'eigen' te maken.

Ook deze site zorgde voor herkenning en droeg bij aan mijn ontdekkingsreis. De site oogst overigens verschrikkelijk ADD-onvriendelijk met een drukke achtergrond en een hoop tekst.

Een site met wat meer wetenschappelijke info
www.addonline.nl

Hoewel de site niet echt overzichtelijk is, bevat deze heel veel informatie over de werking van de hersenen. Onder andere het verschil tussen ADHD en ADD wordt er aan de hand van hersenscans uitgelegd. Verder het normale verhaal over dopamine en neurotransmitters.
Erg handig om voor jezelf te begrijpen dat het geen karaktertrek is die je leven zo beïnvloedt, maar dat het een biochemische oorzaak heeft.

Tot slot een fantastisch forum
www.add-forum.nl

Op dit actieve (thank God) forum staan ongeveer 2.500-3.000 berichten van mensen die dagelijks worstelen met ADD. Er zijn mensen die vragen beantwoorden, er zijn mensen die hun hele weg van diagnose tot nu beschrijven, er zijn ervaringsverhalen en nog veel meer.

Er hangt een 'relaxte sfeer' voor zover dat kan op een forum. De bezoekers zijn erg begripvol en betrokken. Het is erg makkelijk om te leren van elkaars ervaringen.

Omdat er best wel wat overlap is tussen verschillende stoornissen, wordt er ook aandacht geschonken aan HSP, Borderline, Autisme, bipolaire stoornissen etcetera. Erg overzichtelijk en fijn om te lezen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vlink