donderdag 10 mei 2012

Intake en eerste gesprek bij PsyQ

De eerste aanblik..
Pre-contact
Als een echte ADD-er ben ik erg onderzoekend ingesteld. Vanaf de eerste dag dat ik een vermoeden had, heb ik het internet afgestruind en een grote hoeveelheid informatie verwerkt.

Op zich vind ik het niet erg om te weten dat ik ADD heb, maar ik besef me heel goed dat het stempel alleen niet voldoende is. Ik zal voor de negatieve kanten van ADD toch een oplossing moeten vinden, anders vrees ik dat ik nooit tot mijn volledige capaciteit zal komen. Hierover zal ik later meer vertellen.

Ik ben gezegend met een groot netwerk aan zeer diverse mensen. Dokters, psychologen, psychiaters, NLP-ers (Neuro Linguistisch Programmeren), mensen die aan Mindfullness doen enz. Een van hen adviseerde me om naar PsyQ te gaan (uit te spreken als Psie-Ku).

Onderscheid ADD/ADHD
Ik vind het belangrijk dat de instantie of psychiater waar ik in behandeling ga onderscheid maakt tussen ADD en ADHD. Uit mijn zoektocht op het www is gebleken dat er significante verschillen bestaan, maar dat er ook psychologen zijn die ADD nog steeds zien als een 'volwassenen' versie van ADHD. Het Hyperactieve zou er in de loop der jaren uitgegroeid zijn.
ADD-ers zijn zeer zelfanalytisch, we hebben de neiging om alles kapot te analyseren. Dat is een van de grote verschillen met ADHD-ers, die juist minder zelfanalyserend zijn.
In mijn zoektocht stuitte ik op een artikel dat m.i. heel goed uitlegt wat de verschillen tussen ADD en ADHD zijn. Onderaan dit artikel zal ik de link plaatsen, hier volgt even een hele korte beknopte (is dat driedubbel?) samenvatting:

  • Een ADHDer doet snel iets zonder te denken terwijl de ADDer veel al dan niet blokkerende gedachten heeft.

  • Terwijl de ADDer dagdroomt en afwezig is is de ADHDer druk en hyperactief.

  • De ADDer vervangt onzekerheid door te analyseren, de ADHDer verhult onzekerheid grappen en humor.

  • De ADDer functioneert bij voorkeur op de achtergrond, de ADHDer op de voorgrond.

  • Terwijl de ADDer zich veelal terugtrekt zoekt de ADHDer afleiding bij anderen en kan moeilijk alleen zijn.

  • De ADDer kijkt de kat uit de boom terwijl de ADHder vrijwel direct handelt.

  • Een ADDer kan maar moeilijk nee zeggen terwijl de ADHDer daar maar weinig problemen mee heeft, in vele opzichten is de ADHDer dus meer assertief.

  • Iemand met ADHD geeft daar in tegen weer sneller op terwijl de ADHDer door zet met vaak als gevolg een burnout.

  • ADHDer heeft gemiddeld een hogere kans op crimineel gedrag.

Er zijn nog meer verschillen, die in het artikel min of meer terugkomen.

De reden dat ik het belangrijk vind dat er onderscheid gemaakt wordt, is dat ook de behandeling anders zal moeten zijn.

Op het internet las ik verschillende dingen over PsyQ, onder andere dat er GEEN onderscheid gemaakt wordt tussen de twee (of drie) vormen van ADD. Voor mij een reden om al een afspraak te maken met een psychiater voor een 'second opinion'.

Telefonisch intakegesprek
Ik heb me aangemeld bij PsyQ en met een medewerker heb ik afgesproken dat ik op een bepaalde dag en tijd teruggebeld zou worden.
Omdat ik even zonder werk zit, zat ik al vroeg op de dag te wachten (ik zou gebeld worden tussen 8.30 en 11.00). Ik zat bijna letterlijk op mijn telefoon, ik was er helemaal klaar voor!

Om kwart over 11 was er nog niet gebeld, ik raakte een beetje gefrustreerd. Zoals altijd ben ik eerst begonnen met twijfelen aan mijzelf. Had ik nou de goede datum opgeschreven? Of zat ik er weer eens naast. Het gebeurt regelmatig dat ik datumfouten maak, maar meestal kan ik dat net iets van te voren verbloemen door nog even te bellen of ergens tussen mijn paperassen te zoeken of er nog een aantekening tussen zit.

Om half twaalf heb ik zelf maar gebeld. Ik kreeg een medewerker aan de lijn die bevestigde dat ik inderdaad voor elf uur gebeld zou moeten worden, ze beloofde dat ik binnen tien minuten gebeld zou worden.

Twee minuten later ging de telefoon. Het gesprek duurde zo'n 25 minuten. Er werd een aantal vragen gesteld, daarnaast werden er om voorbeelden gevraagd. Kort werd ook uitgelegd welke mogelijke behandelingen er zijn en waar mijn voorkeur naar uitging.
Een afspraak werd gemaakt op 9 Mei 2012 (gisteren dus).

Ik vroeg nog naar hun onderscheid tussen ADD en ADHD... Dat was er niet vertelde de 'intaker' me, alles valt onder de 'ADHD-paraplu'.

Ik ging me nog meer zorgen maken, een deel van de behandeling wordt niet vergoed (eigen risico). Had ik er wel goed aan gedaan?
Maar... Met een komende fase van het afronden van mijn opleiding wilde ik er liever vroeger aan beginnen dan later (de second opinion gaat pas vanaf eind Mei in).

Digitaal dossier
Al snel ontving ik een mail waarin stond dat er bij PsyQ een digitaal dossier aangemaakt is voor mij. Ik ben direct gaan kijken. Er stonden drie behandelprogramma's klaar:
1. ADHD bij volwassenen
2. Krijg je Alcohol gebruik onder controle
3. Beter slapen

Tijdens de intake was een van de vragen of ik wel eens alcohol nuttigde. Jazeker, ik drink zo'n 3 tot 4 flesjes Hertog Jan per week. Een of twee na de training en een of twee na een voetbalwedstrijd. Niets mis mee lijkt me, zelfs als ik ga stappen ben ik meestal de BOB. Ik vond het maar vreemd.

Slapen is overigens wel een probleem, zoals ik eerder aangaf, zijn mijn nachten vaak niet langer dan vier uur. Maar ik kon geen motivatie opbrengen om de slaapcursus te gaan doen. Dus ik ben maar naar het hoofdstuk ADHD gegaan.

Eerst kreeg ik een vragenlijst, deze kwam overeen met de vragen die me gesteld werden bij de intake en ook met de vele tests die ik op het internet gedaan heb. Deze heb ik ingevuld.
Toen ik verder klikte kreeg ik een overzicht van de mogelijke behandelprogramma's.
Deze werden met filmpjes toegelicht door Sandra Kooij, naar ik begrijp een van de autoriteiten op het gebied van ADHD in Nederland.

Elk filmpje duurde zo'n 6 minuten. En voor iemand met een concentratiestoornis was het verschrikkelijk om ze te zien. Zo vreselijk saai. Je ziet mevrouw Kooij in het midden van het beeld staan en hoort haar met een monotone stem vertellen wat ADHD is en hoe je behandelt kunt worden. Ook worden mogelijke medicijnen toegelicht.

Inhoudelijk sterk, maar ik denk dat kijken naar opdrogende verf nog interessanter is.

Tot nu toe stond PsyQ bij mij een beetje in de min.

Het eerste gesprek.
Bij het eerste gesprek wordt je in twee delen verwacht: 1,5 uur alleen en dan 1,5 uur met een ouder (of ouders) en indien mogelijk een goede vriendin of partner.
Ik kwam daar met mijn vader en mijn vrouw en mocht toen voor aanvang van het gesprek nog even een lijst invullen... Dezelfde lijst als die ik in het interactieve programma had ingevuld... Weer een minpuntje...

Ik werd binnengeroepen. Een jonge vrouw van tussen de 28 en 32 jaar nam me mee naar een klein kantoortje.

Zoals ik op het internet lees, is het inderdaad wel een soort 'fabriek'. De vestiging in Rotterdam had in ieder geval vele kleine kantoortjes en ook in de wachtkamer was het best druk.

Maar... Het gesprek was heerlijk! We gingen zitten en ze vroeg: "Voor we beginnen, zijn er vragen die je hebt?".
"Yes, ik heb er een: Maken jullie onderscheid tussen ADHD en ADD, ik vermoed dat ik namelijk de laatste heb".
Ze antwoorde: "Jazeker, we kennen drie soorten ADD: Het overwegend hyperactieve type (ADHD), het overwegend onoplettende type (ADD) en het gecombineerde type. Heb je nog meer vragen?"

Ik was verkocht, de dame was echt geïnteresseerd. Ik had oude vrouwen met knotten verwacht, maar kwam in een warm bad! Ik heb zo'n 1 uur en 40 minuten zitten praten en aan het einde van het gesprek kwamen we nog even op een van de opdrachten die ik tijdens de intake had gekregen:

Het verzamelen van Rapporten en eventueel andere dingen uit mijn jeugd waar AD(H)D uit zou kunnen blijken. De avond ervoor heb ik tot 02.00 uur zitten snuffelen in mijn eigen spullen en de spullen die mijn ouders sinds mijn jeugd hebben verzameld. Brieven, rapporten, Intelligentietesten enzovoort.

Een van de meest bijzondere dingen was een 'rapportje' dat opgesteld was in de kerk toen ik een jaar of vijf was: "Morris heeft een heel eigen mening en eigen zicht op de wereld. Hij vind het moeilijk te accepteren dat er voor sommige dingen ook nog een andere oplossing zijn behalve dan die hij zelf verzonnen heeft. Verder trekt Morris meer naar de leiding toe en naar andere kinderen"

Ook een brief van mijn basisschoollerares uit groep 1:
"Hij was zo ontzettend lief voor klasgenoten, maar was ook weer zo moeilijk te hanteren. Hij weigerde een vinger uit te steken om op te ruimen en stond meer te dromen en te wachten tot iedereen klaar was. Zelfs als ik dreigde om hem straf te geven, dan weigerde hij nog. Aan de andere kant was hij juist weer heel geïnteresseerd in van alles en nog wat. Zo vertelde hij dat hij een magneet voor zijn verjaardag wilde. De kinderen in de klas hadden er nog nooit van gehoord, maar nadat hij zijn verhaal verteld had wilde in een keer iedereen een magneet hebben."

Een brief van mijn basisschoollerares uit groep 8:
"Het afgelopen jaar is geen makkelijk jaar geweest. Niet voor jou, niet voor mij en ook niet voor je klasgenoten"
In dat jaar ben ik er van de 200 lesdagen ongeveer 150 keer uitgezet.
Ik las alleen Donald Ducks en vraag me nog steeds af hoe het mogelijk was dat ik nooit ben blijven zitten.

Ik had nog veel meer bij me, maar ze zei dat het voor haar al heel erg duidelijk was dat ik ADD heb en dan het 'overwegend onoplettende type'.

Ook het gedeelte met mijn vader en mijn vrouw was erg prettig. Ze konden elkaar goed aanvullen.

Ik mag helaas nog een maandje wachten op de 'uitslag'. Wat ze nu gaan doen is het met een team overleggen, maar ivm de Hemelvaartsdag is dat volgende week niet mogelijk. Het wordt de week er na en dan vertrekt ze helaas voor twee weken naar een vakantieadres.

In de tweede week van juni heb ik een vervolgafspraak. Daarbij zal ook mijn vrouw aanwezig zijn. Er wordt dan een 'officiele' diagnose afgegeven en er wordt een behandelplan voorgesteld.


De link naar het artikel over de verschillen tussen ADD en ADHD:
http://artikelen.foobie.nl/leven/add-adhd-de-verschillen-belemmeringen-en-uitdagingen/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vlink