maandag 7 mei 2012

L-Tryptofaan... Geen succes voor mij

Een voorbeeld van de 'belofte' op een doosje
(zelf)Medicatie
Sinds ik weet dat ik ADD heb, ben ik op zoek gegaan naar 'zelfmedicatie'. ADD ontstaat door een gebrek aan bepaalde stofjes in je kop (neurotransmitters). En stofjes... Die zitten in wat je in je lichaam stopt.

Op het internet heb ik heel veel research gedaan. Ik ben nog niet officieel gediagnosticeerd met ADD, dat gaat waarschijnlijk deze week gebeuren. Maar ik hoopte al voor die tijd een 'oplossing' te vinden. Misschien wat naïef, maar in het verleden heeft het internet me al aan vele oplossingen geholpen voor andere zaken... Niet geschoten is altijd mis toch?

Ik las over Dopamine, de neurotransmitter die er voor zorgt dat signalen in je hoofd doorgegeven worden over meerdere hersencellen. Het gebrek aan Dopamine zorgt er voor dat niet alle signalen goed doorgegeven worden, daarnaast blijkt het dat als je WEL dopamine aanmaakt, dat deze 'heropgenomen worden' in de cellen. Iets dat heropgenomen wordt, kan niet meer zijn functie uitoefenen op de plaats waar het zou moeten zijn.

Ik hoop zelf Ritalin te mogen gaan proberen (of Concerta of een ander middel dat 'helpt'). Maar tot die tijd ben ik op zoek naar een alternatief.

L-trypotofaan
Toen ik voor mijn vrouw bij een drogist was, vroeg ik de dame achter de toonbank of ze iets had om te helpen met concentreren. Ze twijfelde geen seconde en ging van de A-merkspulletjes direct naar de potjes met wat minder grote merken. Ze haalde L-Tryptofaan met Vitamine B6 tevoorschijn.

"Dit gebruikt mijn neefje ook en die heeft ook ADD", hij is gestopt met Ritalin en dit helpt enorm bij hem." Ik vertrouwde haar op haar blauwe ogen en heb een potje van 27 euro aangeschaft.
Thuisgekomen wilde ik het direct proberen... "Neem het in op een nuchtere maag"... Crap... Ik had net nog wat gesnoept dus uiteindelijk heb ik gewacht tot de volgende dag.

L-Tryptofaan is een voorloper van 'Serotonine'. Ook dit is een Neurotransmitter. Naast Serotonine wordt er ook Melatonine aangemaakt, dit zorgt voor een 'natuurlijk' dag,- en nachtritme.
En daar schort het heel erg aan... Ik slaap weinig, elke avond lig ik rond 0.00 uur in mijn nest, maar zie ik toch wel 3.00 op de klok voorbij komen.

Serotonine is een stof die er voor zorgt dat er een betere balans is tussen je hormonen.
Ik had hoge verwachtingen van het goedje...

De volgende morgen...
De volgende morgen heb ik direct twee pillen ingenomen op de nuchtere maag... Hopend op een mooi resultaat... Na ongeveer een halfuur voelde ik me al 'anders'. Niet echt energiek, maar eerder een beetje duf... Het is waar, de 'gedachtenstroom' werd minder. Maar niet alleen de gedachtenstroom... Ook de andere gedachen kwamen stil te liggen. De 'focus' waar ik op gehoopt had, kwam niet.

Sterker nog... Er kwam alleen een soort duffe waas over me heen. Zelfs als ik mijn vrouw belde om de boodschappen door te nemen, kwam ik helemaal stil te staan. De gedachten kwamen wel terug, maar meer als ongeleide projectielen dan dat ik ze juist beter kon ordenen.

Ik heb ze een paar dagen geprobeerd, maar ik voelde me alleen maar 'hol' en 'leeg'.

Slapen
Omdat ik nog steeds worstel met in slaap vallen, heb ik besloten om een paar nachtjes tryptofaan voor het slapen te gaan proberen. Het lukt erg goed om in slaap te vallen, nu zal ik nog de motivatie op moeten brengen om er op tijd in te kruipen. Echter... De effecten van de tryptofaan die ik reeds eerder ervaren had bij het gebruik overdag, ebden ook door tot ver na de nachtrust.

Gisteren was de derde keer dat ik voor het slapengaan Tryptofaan gebruikte, maar ik heb in goed overleg met mijn vrouw besloten om er toch maar mee te stoppen.

Verklaring
Een verklaring zou kunnen zijn dat Serotonine een 'regulator' is van het dopaminesysteem. Zoals ik reeds eerder schreef is een van de 'problemen' bij ADD dat de dopamine snel weer opgenomen wordt in de hersencellen. Omdat ik zelf weinig medische kennis heb, is het puur een 'gevoelsmatige' aanname die ik doe (zoals ADD-ers heel erg vaak doen):
De serotonine zorgt er voor dat de weinig aanwezige dopamine in mijn hersens nog eens extra wordt verminderd. Op het internet lees ik regelmatig terug dat Serotonine een tegenhanger is van Dopamine... Dit zou een verklaring kunnen zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Serotonine
http://gezondheidsweb.blogspot.com/2010/03/serotonine.html 

2 opmerkingen:

  1. Hoi Peter,
    Om het nog makkelijker te maken; een (relatief? Tijdelijk?) teveel aan dopamine zou ook nog eens een optie kunnen zijn, want dat maakt zenuwachtig en onrustig. Mocht je in een overfocused bui zijn en het neuro-
    transmitterprobleem vanuit een andere-dan-standaard hoek willen bekijken dan is het artikeltje van Richard Vogel wellicht interessant
    ( http://hersenstorm.antenna.nl/Verhandelingen.html#Richard_Vogel . Even scrollen, maar dan heb je ook wat. Ben benieuwd of je slaagt voor de wodkaproef)

    Daniel Amen (boek “ what you need to know about ADD” ) heeft ook een interessante benadering. Hij deelt ADDers in in een aantal (7 dacht ik?) typen met allemaal eigen subkenmerken. Uiteraard heeft hij voor elk type een andere behandelingsmethode, en hij ondersteunt zijn theorie met hersenscans die voor elk type ADD afwijkingen in een ander hersengebied tonen.

    Haha, tot zover even. Ik dacht uit je blog op te maken dat je even volop in de ADD-theorie aan het duiken bent, dus misschien kun je er iets mee.
    (Of anders gezegd, eigenlijk zit ik (tja ADD) al een paar uur tegen een vervelende taak aan te hikken, en ik reageer op elke impuls die tot uitstel leidt. Dus ik ga nu gauw offline, voor ik de vogeltjes buiten hoor fluiten, half 6 ’s ochtends op de klok zie, en ik mijn vervelende taak wederom een nieuwe dag in mag slepen, met nog een slaaptekort er bovenop. Ervaring leert dat dat maar al te makkelijk is. Maar van die ervaring leren, ho maar.. Maar vandaag beter ik mijn leven. Echtwel.)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha 99,

      Thanks voor je reactie. De link heb ik al meerdere malen bestudeerd, maar tof want ik wilde nog wat nakijken maar kon hem niet meer vinden:-D

      Van mijnheer Amen heb ik ook al gehoord (en ik heb zijn test gemaakt), maar ik zal zijn boek zeker eens bekijken.

      Op zich als ik bezig ben met iets, dan is er wel genoeg concentratie... Eigenlijk alles wat ik doe vind ik wel leuk... Maar het probleem is echt al 26 jaar om te 'beginnen'... Helaas lees ik daar weinig over... behalve dat Ritalin zou kunnen helpen.

      Ben je actief op ADD-online?

      Heel erg bedankt voor je reactie. Suces met je nare klus haha!

      Verwijderen

Vlink