zaterdag 7 juli 2012

2e Coachingsgesprek bij PsyQ 28-6-2012

Even rustig aan...
De afgelopen weken (sinds mijn vorige blog) zijn best hectisch geweest.
Een paar keer heb ik gedacht: "Dit is wel een mooi onderwerp voor een nieuw blogbericht". Zo heb ik op een gegeven moment keurig een dagplanning gemaakt en opeens 'als door een werkbij gestoken' heb ik een hele waslijst afgehandeld die niet op mijn dagplanning stond, maar die wel al lang openstond (sommige 2 jaar!). Verder heb ik me zwaar geirriteerd aan mijzelf, ik heb het megadruk en toch irriteer ik me er aan dat ik geen spanning heb.
Ook heb ik weer typische ADD dagen gehad, 's morgens enorm productief en dan rond een uur of drie gewoon helemaal niets meer waard zijn.

Omdat ik me strak aan mijn dag/nachtritme hou, ben ik wel eerder moe op een dag. Het echte nachtwerk (de meeste blogs heb ik pas na 3.00 uur afgerond) lijkt er even een beetje uit te zijn. Normaal 'floreer' ik 's nachts, maar nu kak ik in rond een uur of 23.00 uur.

Ook verveel ik me gewoon heel erg, ik zoek liever plezier in het kijken van Studio Voetbal, ik doe nog een spelletje op mijn iPhone of iets anders.
Ik zit weer hele dagen achter een PC dus na zo'n 10 uur werken/school heb ik ook niet echt zin meer om te gaan zitten typen.

Maar goed... Nu terzake!

Mijn 2e coachingsgesprek bij PsyQ!
Eerste deel: Evaluatie
De vorige keer hebben we het gehad over het creƫren van ritme. Op vaste tijden naar bed, op vaste tijden boodschappen doen, op vaste tijden eten, ontbijten enzovoort.
Eigenlijk ben ik daar gewoon prima in geslaagd.

Natuurlijk waren er dagen dat ik 'faalde'. Maar de behandelende psychologe deed daar eigenlijk heel nonchalant over: "Joh, dit soort dingen gaan je nog zo vaak gebeuren. Het gaat er om dat je het in grote lijnen gewoon opnieuw blijft proberen". Eigenlijk heb je het hardstikke goed gedaan!

 Tweede deel: Nieuwe doelen
We hebben enkele nieuwe doelen geformuleerd.
Ik heb bij mijn eerste gesprek aangegeven dat ik 'vroeger' toen ik nog in dienst zat regelmatig ging hardlopen in de ochtend. Het waren maar kleine stukjes van ongeveer 4 kilometer.
Om de een of andere reden is mijn dag/nachtritme ernstig verstoord sinds mijn 17e. Het was al niet best daarvoor, maar ik ben gewoon steeds later naar bed gegaan.

Ik heb toen voorgesteld om met hardlopen te beginnen in de ochtend. Het liefst elke morgen.
Omdat de afgelopen week heel goed gegaan is, konden we 'nieuwe' afspraken maken.
Een ervan is dat ik elke morgen om 6.30 uur opsta om dan een stukje te gaan hardlopen.

Een tweede afspraak die we gemaakt hebben is dat ik elke woensdagmiddag de tijd neem om de administratie van ons huishouden bij te werken.

De laatste afspraak die ik gemaakt heb is dat ik in de komende twee weken op twee manieren in ga richten:
- Een week 20 uur werken op maandag, dinsdag en woensdag (of ma, wo, vr)
- Een week elke morgen om 8.15 uur beginnen met werken.

Reden hiervoor is dat ik het belangrijk vind dat mijn ochtendritme goed wordt. Daarnaast vind ik het fijn om elke dag contact te hebben met mijn opdrachtgever, het mag gek klinken, maar ik heb na een periode van afwezigheid echt even tijd nodig om weer te 'wennen'. Zelfs als dat maar vier dagen is.

Aan de andere kant heb ik nog steeds een studie die ik af wil maken en heb ik tijd nodig om nieuwe klanten te werven voor mijn onderneming. Ook de vele gesprekken die ik heb op school en bij PsyQ kosten veel energie. Het is dan juist fijner om een hele dag niets te hebben dan twee afspraken.

Tot slot: Tips
Ik kreeg nog een tip mee:
Zelf ben ik nogal een planner. Ik maak iedere dag een planning in kwartieren. Dit doe ik al een tijdje, maar nu ik weet dat ik ADD heb, ben ik me er bewuster van.
Het is niet zo dat ik mijn planning altijd haal, ik haal hem eigenlijk nooit. Maar het zorgt er wel voor dat ik 'in actie kom'.

De tip die ik kreeg was om ruimer te plannen.
En om eerlijk te zijn: Ik ga er niets mee doen! Want ik weet dat dat niet voor mij werkt, als ik speling heb in mijn programma, dan bestaat de mogelijkheid dat ik ergens teveel tijd voor ga nemen en dan heb ik niet de broodnodige druk.

Evaluatie van afspraken twee
Tot nu toe heb ik van de afgelopen 6 werkdagen maar 1 keer hardgelopen.
Op maandagmorgen jl ben ik begonnen, op dinsdag en woensdag was ik nog steeds stuk van de spierpijn. Het was alsof mijn kuiten openknalden bij iedere stap!

Ook het wakker worden ging niet goed. Ik had me voorgenomen om toch om 6.30 wakker te worden, ook al zou ik niet gaan lopen. Dit ging alleen op maandag en vrijdag goed, de overige dagen werd ik te laat wakker (rond half 8). Dit terwijl ik mijn 'om 8.15 uur beginnen week' had.
Deze week ben ik alleen op maandag (mijn hardloopdag) op de juiste tijd begonnen.

Ook versloft het ontbijten.
Mijn vrouw en ik zitten financieel een beetje in zwaar waar. Ik ben degene die boodschappen doet, dus ik haal alleen het broodnodige: Brood, kaas, een pak melk, komkommer, bananen, appels, een krop sla en wat avondeten. Vrij eenvoudig dus.
Om dan de dure ontbijtjes van 80 cent in te slaan om die twee keer per dag te nuttigen, dat gaat me een beetje ver. Penny wise, pound foulish... Anyway...

Door blessures verslap ik ook met het sporten. Mijn rug en nek zijn zeer pijnlijk, gisteren ben ik voor het eerst naar een osteopaat geweest. Zijn conclusie was duidelijk:
Een jarenlang tekort aan vocht, verharde nieren en daardoor een slechte zuivering van het lichaam... Dit zorgt voor spierverkrampingen enz enz...

Nieuwe taak van de beste man: 2 liter water en stoppen met Red Bull (ik kan van de Lidl-variant rustig 3 blikjes wegtikken op een dag omdat ik me zo 'slap' voel) en sterk minderen met suiker.
Ik kan de hele dag koffie door blijven drinken, daar gaat sowieso wat suiker in.

Door drie weken lang veel water te drinken en weinig suiker te nuttigen (wel fruit e.d. en als ik wat te snoepen neem, extra water) zou mijn lichaam beter in staat moeten zijn om mijn spieren te ontspannen.

Eigenlijk gaat het allemaal niet zo soepel, ik ben ontzettend druk en heb in de afgelopen maanden veel resultaten behaald. Mijn resultaten zijn goed, ik hoef nog maar een vak om mijn HBO-diploma te halen. Mijn afspraken met de psych kom ik niet na, maar mijn verantwoordelijkheden neem ik weer wel. en daar gaat het om uiteindelijk toch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vlink