zondag 12 augustus 2012

Dag 5 met Concerta en Melatonine

De maandag, 6 augustus 2012...

Ook de maandag was een prettige dag... Wederom heb ik slecht geslapen, circa 3 uur...
Ik merk dat het me nu wel begint op te breken dat ik zo weinig slaap, maar de 'kick' die ik krijg van de dingen die ik nu makkelijk kan doen door de Concerta, compenseert dat wel een beetje.

Ik had een aantal dingen op mijn lijstje staan en die heb ik keurig afgehandeld. De details van wat precies zijn me ontgaan. Maar ik had wederom een nuttige dag.
Voor mijn vrouw was het een aangename verassing toen ze thuis kwam, dat de keuken helemaal opgeruimd was (inclusief doekje over het aanrecht).

Even stilstaan bij wat 'opmerkelijkheden'.
Er is een aantal dingen die voor mij veranderd zijn, ik probeer ze hier op te sommen. Nog steeds wel met de gedachte dat 'een zwaluw nog geen zomer maakt':


Assertiviteit
In de communicatie met mensen ben ik assertiever. Ik draai niet zoveel om het onderwerp heen, maar ben rechter voor mijn raap. Ook ben ik veel minder bezig of mijn toehoorder wel begrijpt wat ik zeg. Ik weet dat ik op sommige momenten heel 'vlot' kan zijn in mijn babbel, maar ik weet ook dat ik soms van de hak op de tak vlieg om dan weer op de 'hak' terug te keren. Ik heb veel minder gedachten die mijn spraak 'van commentaar voorzien'.
Normaal gesproken zou ik terwijl ik iets aan het vertellen ben met mijn gedachten bezig zijn met de volgende woorden of de exacte formulering, dat is veel minder.

Onzekerheid
Ik heb vorige week een nieuwe baan aangeboden gekregen. Ik ga het zzp'erschap voor een paar jaar in de koelkast zetten en in loondienst bij een Consultancy bureau. Ik krijg 'training on the job' en krijg meerdere cursussen per jaar om mijzelf in het vakgebied te bekwamen.
De reden dat ik voor het zzp'erschap koos, is dat ik dan meer vrijheid heb en best wel wat meer verdiende. Ik maak min of meer mijn eigen regels en kan met minder werktijd net zoveel verdienen als voor een baas.

Ook ben ik 'bang' voor werken voor een baas. Ik werk goed en heb mooie resultaten gehaald, maar mensen kijken niet naar de 'extra's' die je levert, maar juist naar de dingen die je minder goed doet. Pas als je die dingen op orde hebt worden er naar de extra's gekeken.
Door het verslapen en te laat komen, heb ik gewoon prachtige projecten en oplossingen die ik geleverd heb laten overschaduwen. Hoewel ik weet dat ze nog steeds in die bedrijven gebruikt worden, zullen ze me er niet om herinneren. Morris is niet die jongen die intelligente oplossingen bedenkt, maar die jongen die zich zes keer versliep in zes maanden.

De angst om ooit zoiets weer mee te maken ben ik kwijtgeraakt, hoewel ik nog maar kort de pillen gebruik, voel ik gewoon dat ik geordender ben. Als ik het slapen ook nog eens onder controle krijg, dan denk ik dat ik een mooie toekomst tegemoet ga.

Ook ben ik veel minder bezig met wat mensen van me vinden. Dat is gek, blijkbaar speelde dat toch een grote rol in mijn achterhoofd... Dat drukke verstorende achterhoofd...

Roken
In het gesprek met de psychiater heb ik aangegeven te willen stoppen met roken. Veel mensen zouden door de Concerta minder behoefte hebben aan roken. Dit is bij mij niet het geval, ik rook denk ik 50-100% meer... Ik kan er niet van af blijven. Misschien is het omdat ik gewend ben om na ieder klusje even een peuk te doen en dat ik nu vaker een klusje afrond?
Of het is voortdurend de behoefte om mezelf bezig te houden, ik weet het niet... Maar het viel me zelf op en ook mijn vrouw zei er iets over... Ik hoop dat toch wel snel op te lossen... Ik blijf het een domme gewoonte vinden!

Concentratie
In een eerder blogbericht heb ik wel eens geschreven dat de hersenen geen onderscheid maken tussen 'goed' en 'fout'. 5-10% van ons handelen gebeurt bewust, de rest komt voort uit het onderbewuste. Elk 'pad' dat meerdere malen genomen wordt, wordt uiteindelijk een automatisme... Handig, anders zou op een gegeven moment ons brein uit elkaar knallen...

Zo ook met Concentratie... Ik doe ontzettend veel meer op een dag... En ik kan mijn aandacht er makkelijker bij houden. Nu zijn er nuttige dingen en onnuttige dingen. We kunnen 'bewust' constateren of iets nuttig is of niet. Maar het onderbewuste heeft hier geen notie van, ons onderbewuste doet wat goed is in zijn ogen. Als we een slechte gewoonte hebben aangeleerd, zal ons onbewuste dat als 'goed' ervaren en zal de 90% van het gedrag ook zo worden uitgevoerd.

Als ik een klusje afgerond heb, dan kijk ik meestal even op Facebook of ben ik bezig met Nu.nl of een spelletje... Ik merk ook dat daar de concentratie voor toeneemt. Ook een spelletje op mijn mobiele telefoon kan meer mijn aandacht opslokken, ook hier ben ik geconcentreerder... Dat vertraagt ook het proces waarin ik nuttig bezig ben. Ofwel, ik kan 30 minuten uiterst geconcentreerd een spelletje doen op mijn iPhone.

Zien
Ik zie nu makkelijker welke kleine dingetjes ik zou kunnen doen. Effe een kopje naar de keuken, effe iets in de vaatwasser zetten, effe een telefoontje plegen, effe de post doornemen. Ik zie veel meer en kan er makkelijker 'actie' tegenover zetten... Voor mijn vrouw heel prettig.


Rust
De rust in mijn hoofd en de rust bij wat ik doe is exponentieel toegenomen. Ik heb veel meer aandacht voor wat ik doe. Volgens mijn vrouw ben ik veel rustiger geworden. Ikzelf heb juist het idee actiever te zijn, maar inderdaad ik doe alles veel rustiger en wat meer overwogen.
Een heerlijk gevoel!

Seks
Een gevoelig item misschien... Mijn vrouw is zwanger, maar nog steeds woest aantrekkelijk;-)
Maar sinds ik de eerste pil nam, merk ik dat ik geen zin heb om te vrijen... Ik heb er wel zin in, maar ben nog in zo'n 'ik moet nuttig bezig zijn'-flow, dat ik het bijna zonde vind van de tijd. Het is toch een bezigheid waar je veel tijd mee kwijt raakt... Daarna wil je je nog opfrissen en vaak ben je ook wat vermoeider na een fijne vrijpartij. Ik schrijf dit stuk op zondag 12 augustus, dus ik kan ondertussen al uit wat meer Concerta-ervaring putten. We hebben tot de dag van vandaag nog niet gevreeƫn, terwijl er wel tijd voor was. Ik weet niet hoe dit komt, maar het viel mijn vrouw eerder op dan mijzelf en dat is opmerkelijk;-)

De rest van de maandag
Rond 15.00 ben ik gestopt met de nuttige dingen die ik aan het doen was en ben ik richting Rotterdam vertrokken. Om 17.00 moest ik aanwezig zijn bij PsyQ om daar het eerste groepsgesprek mee te maken. Hierover zal ik een los blogitem posten.

Toen ik uit het groepsgesprek kwam, ben ik direct naar de sportschool in Maassluis gegaan. Normaal zou ik thuis uitgeput neerzijgen op de bank, maar nu wilde ik kijken of ik nog net zo lang kon sporten als de vorige keer dat ik Concerta gebruikte.

Rond 20.30 kwam ik aan bij de sportschool. Ik heb mijn sporttas meegenomen naar PsyQ en ben op de fiets naar het station gegaan. Dan kon ik sneller door naar de Fitness.
De vorige keer heb ik best een flinke hoeveelheid Cardio gedaan, hardlopen en een of ander Crossapparaat.

Om 21.30 stond er drie kwartier op de teller van het Crossapparaat. 45 minuten in een hoog tempo sporten met een hartslag van ca 160 Bpm. Erg bijzonder voor mijn doen. Dus ook nadat de pil al een tijdje uitgewerkt was, was het voor mij mogelijk om veel langer te sporten.

Ik ben naar huis gegaan en bij mijn vrouw in bad gekropen. Daar hebben we het wat over de afgelopen dag gehad en de groepsbijeenkomst.
Uiteindelijk heb ik haar verteld van mijn kortstondige gokavontuur... Ze had het er erg moeilijk mee, maar zei ook dat ze blij was dat ik het haar vertelde en dat ze me vertrouwd als ik zeg dat het eenmalig is.
En pak van mijn hart... Want ik vond het erg moeilijk om het te vertellen tegen haar.

We gingen gelijktijdig naar bed, maar ook nu kwam de slaap niet... Ondanks de Melatonine, de vermoeidheid en het sporten.
Wederom een geslaagde dag met Concerta!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vlink