vrijdag 17 augustus 2012

Dag 6 en 7 met Concerta en Melatonine

Vertrouwen is goed, controle is beter en... Meten is weten...
Toen ik nog in dienst zat mocht ik een cursus 'CLS' doen. Combat Life Saver... Ofwel iets dat tussen 'Medic' en EHBO'er in zit. Onderdelen van die cursus waren: Het maken van een gat in de longen (mocht er door een kogel bloed in gekomen zijn, het stabiliseren van een gebroken been, het aanleggen van een infuus etcetera...

De commandant die elke ochtend een praatje hield voor de cursisten zei elke dag twee dingen:
- Vertrouwen is goed, controle is beter
- Meten is weten

Het zijn inderdaad hele belangrijke dingen voor mensen die na een ongeluk op een locatie aankomen. Immers, je weet niet of het slachtoffers zelf nog weet wat er gebeurt is, je weet ook niet of de omstanders alles goed hebben gedaan. "Ademt hij?"... Zelfs als ze ja zeggen zul je het toch moeten controleren, het zou zomaar veranderd kunnen zijn in een paar seconden.

In het bedrijfsleven pas ik deze twee principes ook toe. Als ik iets uitbesteed, dan wil ik dat dat goed gebeurt, ook wil ik weten of het gegaan is zoals ik afgesproken heb. Hetzelfde geldt voor onze persoonlijke financieen. Heb je voor maximaal 50 euro boodschappen gedaan? Zelfs als mijn vrouw ja zegt, dan kijk ik het nog even na... Oeps, twee onderbroeken van Sloggi gekocht... 25 euro extra... Die was niet meegenomen in het budget, gauw maar wat terugboeken van de spaarrekening dan maar.

Voor mijzelf
Ook voor mijzelf ben ik de principes aan het toepassen. Als ADD'er heb ik de neiging om dingen te vergeten of om dingen anders te doen dan afgesproken is. Ik ben al jaren de koning der lijstjes, maar nu met de nieuwe krachten die de Concerta me geeft, ben ik zelfs 'keizer'.

Sinds dinsdag 7 augustus hou ik weer een lijst bij... Nu niet meer op losse blaadjes die ik kwijt raak, maar gewoon in een heus kladblok:
Links de 'to do lijst', rechts de planning en daaronder de werkelijke uitvoering.

Wat ik merk, is dat ik veel beter bij 'de tijd' ben. Ik ga bewuster om met mijn tijd en maak meer dingen af. Toen ik een dergelijke lijst liet zien aan mijn coach bij PsyQ, zei ze dat de lijst veel te vol is. Dat is inderdaad zo, ik maak zo'n lijst zelden af. Maar ik blijf wel makkelijker doorgaan.

Opvallend is dat bij mijn 'werkelijke uitvoering' iets anders staat dan op mijn planning is voorgenomen: Het koken schoot er bij in omdat de olijfolie waarmee ik kookte verzuurd was (veranderd in een soort alcohol of azijn). Verder crashte mijn PC (ik werk voornamelijk op een Mac, maar mijn printer is aangesloten op het netwerk van de PC ik heb de pc dus nodig om te printen).
Ik ben ongeveer een uur bezig geweest met het open maken van mijn PC en het schoonblazen/stofzuigen van de binnenkant.

Ik doe dus niet helemaal wat ik zou moeten doen, maar ik ga er van uit dat 'normale' mensen hetzelfde hebben. Niemand doet altijd 100% van wat hij zich voorneemt.

Hoe zit ik in mijn vel?
Ik kan na zeven dagen zeggen dat ik me uitstekend voel! Wat me wel echt opbreekt is het gebrek aan slaap, maar daarbuiten voel ik me topfit! Ik merk aan veel dingen dat ik gewoon echt sneller ben, ik ben actiever en frisser in mijn hoofd. De lijn van dingen die ik in mijn vorige Concerta bericht schreef, die gaat nog steeds door.

Zowel mijn vrouw als ikzelf zijn er echt heel blij mee!

Slapen
Op woensdag 7 augustus was ik er overigens helemaal klaar mee dat ik de slaap niet kon vatten!
Op het internet heb ik opgezocht hoeveel Melatonine je maximaal mag slikken. Ik kwam verhalen tegen over mensen die standaard 10mg nemen.

Rond 10 uur 's avonds heb ik drie pillen genomen van de Melatonine. Omgerekend dus 9mg...
Ik was pisnijdig dat ik de slaap om 11 uur nog steeds niet gevat had, maar ging wel liggen...

Verder weet ik niet zo veel meer, want ik heb geslapen als een roosje!

Zou dit betekenen dat ik dan de volgende nachten ook 9mg zou kunnen gebruiken? Dan gaat mijn voorraad wel heel erg hard...

In een volgend bericht zal ik vertellen wat de Coach en de Arts hierover te zeggen hadden...

Tot nu toe: EEN WEEK HEERLIJK GELEEFD!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vlink